Forside

Festivaler

Lydklip

Avisklip

Baggrund

Fotoalbum

Avisklip fra ind- og udland

FROKOST MED FAHRENHOLTZ Århus Stiftstidende 10. juli 2004
Solen skinnede fra en skyfri himmel på ”Fodvarmeriet” på Bispetorv. Oppe på scenen hengav pianisten Peter Fahrenholtz sig til tangenterne med ufortrøden kærlighed til den Jelly Roll Morton-inspirerede musik, han har spillet i mere end 50 år.
(Ivar Rønsholdt)

 

FAHRENHOLTZ IGEN Juli 2003
En koncert med Peter Fahrenholtz er uden de store dikkedarer. Han udnytter, at han er alene på scenen. Går op og ned i tempo som det passer ham og feelingen i musikken.
(rw/haf)
 

SNAKBAR OG VELLYD FRA CUBA 16. juli 2003
At dømme på publiklums klap og grin var der ingen tvivl om, at det var lokale Peter Fahrenholtz, der vakte størst begejstring. Anekdoter om tourneer i USA, og ikke mindst de varme følelser for de værtshuse, hvor han forklarede de små 50 fremmødte, at han befandt sig bedst.
(Rasmus Holm Thomsen)
 

DET OSER AF LEVENDE BIOGRAF Århus Stiftstidende 14. oktober 1996
Den Gamle By viser levende billeder tilsat en levende pianist i byens nye biograf. Peter Fahrenholtz varmer grundigt op med ragtime musik, indtil en klokke ringer, lyset dæmpes og 16 mm-fremviseren snurrer fra balkonen. Musikken følger billederne, som går over stok og sten til de omkring 30 publikummers store morskab. Især børnene griner højt, når lagkagekomikken folder sig ud, og pianisten understreger det komiske med effektfulde breaks og rundture på klaveret.
(Søren Willumsen)
 

JAZZ UNDER LOFTSBJÆLKER Midtjyllands Avis 17. februar 1990
Trods klaverets mangler fik pianisten det til at spille med en færdighed som imponerede især i de hurtige rags.
(Ege)
 

RECORD REVIEW – RAGTIME SOLO Rag Times , USA januar 1988
One of the most loyal devotees of Jelly Roll Morton's pianistic style is Denmarks Peter Fahrenholtz who has so totally absorbed the Morton technique, that he can play any piece in this idiom without consciously copying Morton. The result is a relaxed, swinging sound which,while it may not always be Ragtime, is still satisfying and syncopated.
(Dick Zimmerman)
 

DANSK MESTER I RAGTIME-KLAVER Ringkøbing Amts Dagblad, 30 juli 1987
Pianisten Peter Fahrenholtz er et velkendt ansigt rundt om i landet. Få er de spillesteder og festivaler, hvor han ikke optrådt med sit inciterende solospil.
Det er kun Peter Fahrenholtz, der gør det konsekvent, og det har da også skaffet ham så mange engagementer, at han konstant er på farten i ind-og udland.
(hof)
 

FESTUGENS KLAVERBOKSERE Aarhuus Stiftstidende 6. september 1986
Klaverbokserne præger festugens folkelige mødesteder. Peter Fahrenholtz er den ene, og vi skal sandelig love for, at han kan endnu. Ikke mindst det midaldrende publikum nyder at genhøre hans klaverrytmer, som har præget det aarhusianske jazzliv siden begyndelsen af 50erne.En god ven og kollega, den amerikanske ragtime-pianist Bob Darch, får også stemningen til at stige i teltene og boblerne. De to gamle jazzdrenge skaffer hinanden engagementer på hver side af Atlanterhavet.

FORMIDDAGSKLAVER Berlingske Tidende 7. juli 1984
På Teglkroen sad allerede kl. 11 om formiddagen Peter Fahrenholtz ved pianettet, hvor han kærligt plejede den klassiske jazzklaverlitteratur. Det er en god ide at sætte den musik tilbage i sit gamle værtshusmiljø, og det var tydeligt nok, at kvarterets formiddags-bajer-drikkende pensionist-publikum satte pris på Fahrenholtz' repertoire.
(Jørgen Siegumfeldt)
 

DANE PLAYES JAZZ OFFERINGS BY EAR Omaha World Herald. 17. juni 1982
A most unusual pianist opened this week at the Rose and Crown in the Regency Fashion Court. For fans of the romping piano styles of the '20s, it is a happy coincidence. Fahrenholtz is an imposing figure at the ebony upright. As he playes, his face is expressionless, almost stern. But his feet gives him away. Almost never touching the pedals, they still pump up and down, the only visible expression of his enthusiasm.
(Jeff Jordan)
 

DANISH JAZZMAN STOPS IN CARLISLE The Sentinel Weekender, Pennsylvania, USA 5. juni 1982
Allthough reminicent of Jelly Roll Morton in style, the interpretation remains uniquily Peter Fahrenholtz' own. Oftentimes there is a musical blending of blues, jazz, ragtime and swing in his playing.
(Montie Tak)
 

KLÄNGE VOM ALT-MEISTER Süddeutsche Zeitung maj 1980
Je länger man Fahrenholtz zuhörte, desto weniger vermisste man eine Rhytmusgruppe ihm zur Seite. Er machte selbst Rhytmus, weniger mit seinen stampenden Füsse als mit seinen linken Hand.
(Peter Heckel)
 

WEINACHTLICHES, NIKOLAUS UND EIN STARKER PIANIST Badische Zeitung, 13. december 1978
Das Abendkoncert brachte einen Solisten, der es verdient, besonders gewürdigt zu werden: Es ist
dies der dänische Pianist Peter Fahrenholtz. Nachdem er schon am Nachmittag sich kurz vorstellte, hatte er abends am Ende des ersten Set seinen Auftritt.
--wurde dies zum absoluten Höhepunkt. Seine Art, wie er besonders den Pianisten Jelly Roll Morton interpretierte war eine Meisterleistung. Wo kennt man heute noch Pianisten mit einer derart starken linker Hand, zudem noch einer, dies alle treibt.
(Werner Buche)
 

IM STILE EINES ALT-JAZZERS Tidsskrift i Hameln. November 1978
Peter Fahrenholtz überzeugte nicht nur mit seiner einfachen dänischen Mentalität, sondern auch mit seinen souveränen, fast selbstverständlich wirkenden Spiel, welches durch langjährige Technique einen hohen Standart erreicht hatte. Schwere Bassfölgen entlockte er dem Instrument ebenso sicher wie leichtere, melodiöse Melodilinien. Sein Spiel ist sehr kraftvoll und dynamisch, mitunter äusserst schnelle und kompliziert, fast als stünde sogleich eine Explosion bevor.
(k-k)
 

KNIB ØJNENE I OG NYD CHICAGO Aalborg Stiftstidende, 15. februar 1978
Ved pianoet sidder Peter Fahrenholtz, men så stærk er musikken, at den lille vinstue i Aalborg forvandles til et mindre pænt sted i Chicago.
(att.)
 

JAZZENS BERØMTE HØJBORG Fyens Stiftstidende, 12. august 1977
Et af jazzhistoriens berømteste steder, Preservation Hall i New Orleans. Peter Fahrenholtz ved det
opretstående på besøg i jazzens fødeby. En særlig ære at spille på dette sted.
(Claus Søholm)
 

DOBBELT-ALBUM FRA JAZZFESTIVAL I BREDA HOLLAND maj 1976
During intermissions the most refined piano sounds of danish Peter Fahrenholtz, a whole series of ragtimes and stomps, just like Jelly Roll Morton used to do in ”those days”. Time had stood still, it seems. Just grand!